Deze benaming maakt een hoop herrie, maar hoe zit het met onze 2 wielen, 3 wielen…

1. De lage-emissiezone wordt weergegeven zoals hieronder en aangegeven met een specifiek teken

Voir en plein écran

2. Er moet onderscheid worden gemaakt tussen L1-L2- en L3-voertuigen (u kunt dit zien op uw kentekenbewijs)

De L1-categorieën omvatten thermische bromfietsen of thermisch ondersteunde fietsen met een cilinderinhoud tot 49 cc en een maximumsnelheid van 45 km/u of minder.

De categorieën L2 komen hoofdzakelijk overeen met driewielers met een maximumsnelheid van 45 km per uur.

De categorieën L3 zijn motorfietsen/scooters met een cilinderinhoud van meer dan 49 cc en een maximumsnelheid van meer dan 45 km/uur.

3. Dan moet je onderscheid maken tussen de verschillende “vervuilende” categorieën motorfietsen/scooters/cycli (wat ook op je kentekenbewijs staat)

Euro 1: modellen vervaardigd (niet verkocht) vóór 2002

Euro 2: modellen vervaardigd (niet verkocht) tussen 2002 en 2006

Euro 3: model vervaardigd (niet verkocht) tussen 2007 en 2016

Euro 4: model vervaardigd (niet verkocht) tussen 2017 en 2020

Euro 5: model vervaardigd (niet verkocht) vanaf 2021

Dankzij deze informatie kunt u uw voertuig lokaliseren en weet u wanneer het niet meer in Brussel mag rijden

*Voor bromfietsen (49cc klasse A+B)L1 L2:

Euro4-voertuigen mogen tot eind 2024 in Brussel rijden.

Euro5-voertuigen mogen tot eind 2027 in Brussel rijden.

*Voor motorfietsen/scooters (+49cc):

Euro 1 + 2-voertuigen kunnen tot eind 2024 in Brussel aan het verkeer deelnemen.

Euro 3-voertuigen mogen tot eind 2027 in Brussel rondrijden.

Euro 4-voertuigen mogen tot eind 2029 in Brussel rondrijden.

Euro 5-voertuigen mogen tot eind 2034 in Brussel rondrijden.

Dit blijkt uit de onderstaande tabel, waarin de categorie L3 is geschrapt

Dus, voor het grootste deel, maak je geen zorgen…

Ik hoop dat ik u voldoende geïnformeerd heb.

Prettige reis.