In dit artikel breng ik verslag uit over verschillende gegevens die alleen in Brussel zijn verzameld, het blijkt dat deze tussen de gewesten kunnen verschillen.

Op dit moment, en ik kopieer de informatie van de website van Brussel Mobiliteit, is er geen technische controle voor motorfietsen.

Als we echter de richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement (van 3/04/2014,) volgen, zou er sinds 1/01/2022 een beleid van jaarlijkse controle moeten zijn.

De richtlijn van het Europees Parlement heeft voornamelijk betrekking op informatie over veiligheid en vervuiling, waardoor onze voertuigen aan jaarlijkse technische inspecties moeten worden onderworpen.

Concreet zou dit moeten gebeuren in de technische controlecentra of rechtstreeks bij bepaalde dealers. Het probleem op dit moment is dat specifieke apparatuur niet beschikbaar is en zeer duur is voor dealers.

Vervolgens zouden sommige regio’s, om min of meer aan de regels te voldoen, alleen een soort autopas (vergelijkbaar met auto’s) verplicht willen stellen in geval van doorverkoop of het opnieuw in het verkeer brengen van een verongelukt voertuig (hetgeen een zekerheid voor de koper zou opleveren).

Kortom, wees gerust, de verplichte technische controle voor motorfietsen is voorlopig niet gepland.